The revenant (2015)

635850598095999014748595683_Revenent-Posters-Beards

Waarom bekeken ?  Oscar nominaties 2016  beste film 1/8

Wat vond de filmkijker er van? In 1822 werd John Glass, tijdens een expeditie op de Missouri om pelsen te verzamelen, aangevallen door een beer. De rest van het team besloot twee man (Bridger en Fitzgerald) bij hem achter te laten en voor hem te zorgen tot hij stierf. De twee mannen laten hem echter al vrij snel voor dood achter. John Glass overleefde het en het lukte hem om in 6 weken tijd het fort terug te bereiken. Hij ging natuurlijk achter de twee man aan die hem achtergelaten hadden, maar vergaf het de jongste (Bridger). Fitzgerald was in het leger toen hij hem vond, en Glass doodde hem niet omdat er een te grote straf stond op het doden van een soldaat.

De film The Revenant is op dit verhaal gebaseerd, maar enkele zaken werden toegevoegd. Zo heeft Glass een jonge indiaan die hij zijn zoon noemt. Na de aanval met de beer blijft ook die zoon (Hawk) bij hem. Die wordt gedood door Fitzgerald. Op deze manier verzwaart de regisseur de wraak van John Glass. Eigenlijk vind ik de toevoeging van Hawk onnodig. Het had volgens mij beter geweest om de wraak puur op het achterlaten te houden. Het had de film ook iets korter gemaakt. Ze blijven wat onduidelijk rond het verleden van Glass met de indiaanse en dat stoorde me. Een tweede grote verschil is dat het tot een confrontatie tot de dood wordt met Fitzgerald. De film heeft een Hollywoodiaanse confrontatie op het einde en erg origineel is dat niet. Dit hadden ze beter gehouden zoals het echt gebeurd is. Het zou spannender geweest zijn om te zien of hij hem nu doodt of niet, terwijl daar nu geen twijfel over bestond.
Dat zijn dan ook de enige twee minpunten die ik kan verzinnen over deze toch wel indrukwekkende film. De locatie op zich is een personage op zich en voelde bijna de koude en de ontberingen die Glass moet ondergaan. Leonardo di Caprio speelt heel overtuigend de rol van Glass. Hij heeft lange scenes zonder dialoog, en als hij al eens spreekt,is het dikwijls door zijn verwondingen niet te verstaan, of is het indiaans, als hij praat met zijn ‘zoon’. We zien Glass vooral ‘overleven’ op een intense manier, zoals we zelden op het scherm te zien krijgen. Ik kan best geloven dat Di Caprio zelf ook geleden heeft tijdens het filmen. De film gaat eigenlijk niet over zijn wraak, maar over zijn wil om te overleven en hoe mooi de natuur is en hoe ‘lelijk’ en ‘vijandig’ de mens wel is. In elk geval is zijn oscar hem gegund; misschien niet specifiek voor deze rol maar het zou dan toch eindelijk een erkenning zijn voor zijn carriere tot nu toe. Ook Tom Hardy als Fitzgerald (die bijna even hard mompelt als Bane in The dark knight rises) is memorabel en ben dan ook blij hij een oscarnominatie op zak heeft voor zijn rol. Fitzgerald doet wat hij moet doen, maar is tegelijk bang dat het uitkomt en dat maakt hem een diep, emotioneel karakter. We hebben zelf medelijden met Bridger, die maar zijn bevelen opvolgt en om de tuin geleid wordt door hem.
Regisseur Inarritu heeft de touwtjes stevig in zijn handen. Op geen enkel moment is hij de draad wat kwijt en de scenes volgen zich logisch op elkaar op zonder voorspelbaar te worden. Twee scenes uit deze film zullen me altijd bij blijven : de aanval van de beer is zeer realistisch getoond en zeer wreed. Je voelt bijna de klauwen van de beer over zijn huid glijden. Ik kon mijn ogen niet geloven wat ik zag en vraag me af hoe ze dat in godsnaam gefilmd hebben. Dit is iets dat me nog maar zelden overkomt. Het moeten special effects zijn maar het leek echt ongelooflijk… echt. Het zijn ook lange takes, dus net zoals in Birdman, lijkt het 1 shot en dat verhoogt het documentaire gevoel. Alsof je zit te kijken naar een leeuw die een antilope aanvalt. Dat wordt ook meestal uit 1 camerastandpunt getoond. Ik zou gezworen hebben dat er geen computer aan te pas is gekomen, maar het kan bijna niet anders. Een tweede keer keek ik mijn ogen uit als hij met zijn paard onverwacht in de afgrond valt. De manier waarop de camera ze volgt is nog nooit gezien. Ze houden het allemaal dus heel realistisch, maar waar ik dan wel weer problemen bij had, is dat er een aantal scenes zijn waar een water (of bloed) spetter op de camera valt en de scene heel de tijd verder gaat met die spatter er op. Dat haalt me dan weer net wat uit de film…
12 oscarnominaties kreeg deze film, en ze zijn allemaal dik verdiend. Een film met zoveel nominaties moet je gewoon gezien hebben, best op een zo groot mogelijk scherm. You won’t be disappointed. (****)r

 Hugh Glass: I ain’t afraid to die anymore. I’d done it already.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.